• Compartir

Una càmera per prevenir accidents

Arnau Jaumira
26 de febrer de 2020

Fins ara la indústria automobilística havia centrat els seus esforços a posar sensors a l’exterior dels cotxes que ens puguin avisar de la llum, la pluja, l’estat de la carretera, les línies que delimiten els carrils o els senyals de trànsit. I tot pujat al núvol per ajudar altres conductors. Ara, però, la indústria comença a posar la vista a l’interior dels cotxes: a observar què estan fent el conductor i els altres passatgers.

Anant amb el cotxe a 100 quilòmetres per hora recorrem la llargada d’un camp de futbol cada tres segons. Si aquests tres segons són mentre mirem el mòbil o perquè ens hem quedat adormits, farem més de 90 metres sense mirar la carretera. Un de cada deu accidents són provocats per distraccions o somnolència i hi ha companyies que han volgut posar-hi remei per evitar víctimes i accidents innecessaris. La multinacional alemanya Bosch –coneguda sobretot pels seus electrodomèstics– fa temps que està capficada en la investigació en el camp de la intel·ligència artificial aplicada als automòbils.

Durant el CES de Las Vegas, el passat gener, la companyia va posar sobre la taula el projecte avançat que tenen per incorporar sensors dins de l’habitacle. Concretament, càmeres. “Si el cotxe sap què fan el conductor i els passatgers, conduir pot ser més segur i més còmode”, expliquen des de la companyia. Una càmera integrada al volant detecta la pesadesa de les nostres parpelles, sap quan estem distrets, si girem el cap per mirar l’acompanyant o els seients de darrere. Llavors la intel·ligència artificial intervé i desxifra què estem fent i ens recomanarà un descans, que reduïm la velocitat o qui sap si en un futur serà una eina per impedir que el cotxe acceleri si no mirem endavant.

Evidentment el sistema serà machine learning, és a dir, aprendrà sobre el que anem vivint i cada cop interpretarà millor què està fent el conductor. En un moment en què la indústria ja es prepara per a la conducció autònoma és important que el cotxe sàpiga què estan fent els seus ocupants. Llavors la idea és que sigui com una cursa de relleus. És a dir, els vehicles seran capaços de conduir per autopista de forma autònoma però han d’estar segurs que al moment de tornar el control el conductor estigui del tot despert.

El sistema de Bosch va més enllà del conductor i també vigilarà els altres ocupants del vehicle. Per exemple, sabrà si els nens s’han descordat el cinturó als seients del darrere i podrà avisar el conductor. El sistema també serà capaç de configurar els coixins de seguretat i els tensors dels cinturons per protegir els nens millor si no estan en la postura habitual.

Està previst que aquesta tecnologia es pugui començar a produir i aplicar l’any 2022. Aquell any la Unió Europea ja obligarà a equipar els cotxes amb sistemes per advertir els conductors de la somnolència i les distraccions. L’objectiu de la Comissió Europea és que el 2038 amb tots els requisits de seguretat que implementaran als cotxes ja s’hagin salvat més de 25.000 vides i ajudin a prevenir almenys 140.000 lesions greus.

  • Compartir