• Compartir

‘Tu fotografia’, de Ritesh Batra

Joan Salvany
27 de setembre de 2019

De Ritesh Batra, el director d’aquesta pel·lícula, havia estat vist el 2017 El sentido de un final, rodada prop de Londres i amb producció de la BBC. Nascut a l’Índia, Ritesh, que és capaç d’adoptar un estil proper al de Mike Leigh, ens proposa dos anys després un canvi temàtic i estilístic, ja que ens porta al seu país per explicar-nos una història d’amor ambientada en un context de grans canvis culturals. Més que una història d’amor, Ritesh Batra adopta el film com a excusa per parlar dels canvis sociològics que s’esdevenen a l’Índia.

Es tracta d’una pel·lícula molt ben construïda, tant pel que fa al guió com a la posada en escena. Un fotògraf que fa fotos a turistes en ple carrer troba una jove a la qual li proposa que li serveixi com a model ocasional, petició a la qual aquesta accedeix. S’ha de dir que entre aquesta jove i el fotògraf hi ha una diferència d’edat i ètnia. El fotògraf s’enamora d’aquesta jove, encara que ella desapareix un cop retratada. El fotògraf volia aprofundir més en la relació. I s’explica la fugida per tots els dimonis que porta dins seu, records molt traumàtics. El film descriu, doncs, el procés pel qual el fotògraf fa front a la recerca d’aquesta noia i a les pressions que des de la seva família li fan perquè es casi. S’està fent gran i ha de ser amb una dona de la seva ètnia. A l’Índia els matrimonis són pactats entre les famílies i afecta costums mil·lenaris.

El film, que té el seu moment àlgid quan apareix una gran actriu secundària, ens ofereix a més una lenta mirada sobre Bombai. Riesth ha preferit no donar realçament a les emocions, a canvi d’oferir una narració molt detallada de les característiques existencials i culturals d’aquella societat. Tot plegat pot generar en el públic una sensació de falta d’ànima i de passió, tenint en compte que la publicitat de la pel·lícula la fa passar per romàntica. Ritesh ens ofereix un retrat que és més antropològic i cultural que passional.

  • Compartir