Aquest diumenge, la companyia osonenca. UniSo portarà a L’Atlàntida l’espectacle de percussió participativa Nopnala, pensat per a infants d’entre 6 i 9 anys i les seves famílies. Al llarg d’aquesta temporada, L’Atlàntida obrirà l’escenari unes 60 vegades més per a funcions que, com aquesta, formen part de L’Atlàntida Educa. Si hi afegim altres activitats participatives, com el projecte Fem Un Musical o la Clàssica en Moviment, i activitats que s’adrecen no només a escolars sinó a tota la ciutadania, s’acaben sumant prop de 150 propostes que tenen una intenció pedagògica. L’any passat, van ser un total de 22.463 assistents, escolars i adults, els que van participar en les activitats que porten el segell L’Atlàntida Educa, que ha anat ampliant el seu horitzó.
Tot plegat respon a una filosofia. “En una societat complexa com la nostra, un equipament cultural no pot obviar la seva funció educativa”, diu Montse Catllà, directora de la Fundació L’Atlàntida. De fet, es considera part del sistema educatiu: “Tenim unes eines, diferents de les que té una escola, tenim les arts i les humanitats”. I un públic destinatari que seran sobretot –però no només– infants i joves. Una funció de la campanya Anem al Teatre per a una escola de primària pot ser tan educativa com una xerrada prèvia a un dels Grans Concerts. Però sí que és veritat que els més joves són el principal objectiu de L’Atlàntida Educa. “No només per captar públic”, diu Catllà. En tot cas, aquest serà un efecte col·lateral de les activitats pensades per a l’educació, que s’entén com una finalitat en ella mateixa. “I no feta d’experiències aïllades, sinó repetides, que no siguin flirtejos sinó relacions de llarga durada”.
Espectacles familiars com el d’aquest diumenge són un gruix important de L’Atlàntida Educa, amb una tria que té en compte els valors de cada espectacle. I en què L’Atlàntida també està començant a produir la seva pròpia oferta, com és el cas de Xics Orquestra, un concert familiar que porta a terme l’Orquestra de Cambra de Vic (OCV), que ja es va assajar amb èxit i que “ha vingut per quedar-se”. Un altre pilar important és el programa Anem al Teatre de la Diputació de Barcelona, amb 25 funcions aquesta temporada per les quals passaran uns sis mil escolars.
Un altre dels que més ha crescut és Clàssica en Moviment, que es porta a terme paral·lelament al cicle Clàssica Jove amb alumnes d’ESO, en què la música dona peu a parlar d’altres matèries: “Parlen de Bach? Sí, però a través d’ells parlen de societat, d’història, o de geografia”. Aquesta temporada, estan previstos 32 tallers de Clàssica en Moviment, que es porten a terme als mateixos centres educatius. L’Atlàntida hi arriba també a través de Connexions, perquè grups d’alumnes –a vegades acompanyats dels seus professors– assisteixin a espectacles de la programació estable, fora de l’horari lectiu.
“No és només venir i fer, sinó que els oferim tallers, o trobades amb els artistes que poden ser aquí o als centres.” En aquest cas, es tracta sempre d’estudiants d’ESO que integren aquesta activitat dins del seu currículum “no deixant sols els centres, sinó oferint-los materials i adaptant-nos al que demanen, alguns volen més música o altres més teatre”.