Fidels a la tradició, als carrers de pobles i ciutats ja llueixen els llums de Nadal i sonen les insofribles nadales a les megafonies. I fidels a la tradició apareixen els estudis sobre la previsió d’hàbits de consum durant aquestes dates que, en el fons, no deixen de ser un indicador de l’estat d’ànim econòmic dels ciutadans. Tot i que no deixa de ser un indicador indirecte, aquest 2018, l’estat d’ànim tendeix a ser positiu. L’estudi que la consultora Deloitte elabora des de ja fa 14 anys en aquestes dates assenyala que, a l’Estat, la despesa per cada llar relacionada amb el Nadal serà de 641 euros. Segons aquest estudi, la despesa dels catalans serà molt propera a la mitjana de tot l’Estat.
Les xifres mostren una tendència a la despesa més elevada que a la resta de països europeus on aquesta consultora fa l’enquesta. En temps de crisi, Espanya figurava a mitja taula entre els països on es fa l’enquesta, però l’etapa de creixement econòmic s’ha vist reflectida de seguida en la predisposició a consumir dels espanyols, que ja se situen en segona posició en despesa per llar, només per darrere de Gran Bretanya. És, a més, el país on es destinarà més a alimentació i on hi haurà més despesa en lleure.
Si es compleix aquesta despesa mitjana que augura Deloitte, els consumidors de l’Estat gastaran un 2,7% més que fa un any, i aquest creixement vindrà de despeses en menjar, lleure i viatges i, en canvi, es mantindran estables els diners que es destinaran a regals. Ha picat el cuc del consumisme, però per a un mateix més que per als altres. Un cuc poc generós. En la mitjana dels països enquestats, en canvi, el creixement és més limitat (un 1,5% més que fa un any) i l’única partida que baixa és la dels viatges.
Per seguir amb les tendències que marca l’enquesta, abans d’entrar en dades més qualitatives, destaca el creixement que experimenta la compra per internet. Hi haurà un 5,8% més de despesa del canal on-line, que creix més acceleradament que el canal presencial. Tot i que aquest últim canal encara és el preferit per fer les compres nadalenques, el creixement de les compres per internet és constant. Un 27% de les compres es farà en canals on-line (tres punts percentuals més que fa un any). Els consumidors destaquen que aquests canals els permeten conèixer l’opinió d’altres consumidors, els ofereixen més facilitat per comparar preus, en destaquen el lliurament a domicili, els dona l’oportunitat de comprar en qualsevol moment i té la virtut d’un assortiment de productes més ampli.
Hi ha, encara, molt de pes del canal presencial, del qual els consumidors destaquen la disponibilitat d’assessorament professional, la facilitat per canviar el producte, la protecció de les dades personals, la seguretat en el pagament i l’experiència de compra. Són temps de transició en què el que és nou no s’acaba d’imposar, perquè encara es destaquen molts valors del comerç tradicional.
L’augment en la predisposició a la compra vindria a mostrar un cert optimisme per part dels consumidors, que sempre és benvingut. Les dades qualitatives de l’enquesta venen a corroborar aquest relatiu optimisme. En els deu països on s’ha fet l’enquesta, un 66% dels consultats considera que la situació econòmica del seu país és estable o està en expansió, i a Espanya aquesta xifra encara és superior: un 73%. També són majoria els que opinen que l’economia creixerà l’any que ve: un 54% a Europa i un 63% a l’Estat. I encara un punt més d’optimisme: un 65% dels europeus considera que tindrà igual o més capacitat de despesa aquest Nadal que el de fa un any, i la xifra s’enfila fins al 70% a Espanya. Està clar que no només hi ha optimisme –ja es veurà si hi havia o no motius–, sinó que n’hi ha més que a la resta d’Europa. Però, compte: de bones perspectives encara n’hi havia més l’any passat. Ara comencen a pesar algunes percepcions sobre la situació política o els efectes del Brexit, que han reduït en vuit punts la legió d’optimistes respecte a l’any passat.
Com que Nadal és temps de tradicions, vet aquí un altre estudi que arriba un cop l’any, com els torrons: la previsió de creació d’ocupació que fa l’empresa de recursos humans Randstad. Segons aquesta companyia, aquest any es firmaran gairebé 58.000 contractes durant la campanya nadalenca a Catalunya, un 7,7% més que fa un any. A tot l’Estat se’n firmaran 406.000, un 8,3% més. Per fer-se una idea, en la campanya nadalenca de 2008, la primera de la crisi, es van firmar menys de la meitat d’aquests contractes. En van ser 185.000. L’optimisme també deu haver arribat a les empreses: almenys per fer contractes de curta durada. Qui no es conforma és perquè no vol.