• Compartir

‘Mindfulness’: origens, fonts, referents…

Antoni Lacueva
4 de desembre de 2020

En el primer dels articles d’aquesta temporada vaig esmentar Jon Kabat-Zinn, el referent o un dels impulsors de mindfulness mitjançant el seu protocol reconegut i avalat científicament, el MBSR. En el segon article vaig donar breus indicacions i bibliografia sobre Thich Nhat Hanh.
Avui us comentaré aspectes de tres referents occidentals i donaré bibliografia sobre Jack Kornfield, Joseph Golstein i Sharon Salzberg.

Jack Kornfield es va formar com a monjo budista en els monestirs de Tailàndia, Índia i Birmània. Ha ensenyat meditació a nivell internacional des de 1974 i és un dels mestres clau a introduir la pràctica budista d’atenció plena a Occident. Després de graduar-se a Dartmouth College d’Estudis Asiàtics el 1967, es va unir a el Cos de Pau i va treballar en equips de medicina tropical a la vall del riu Mekong. Va conèixer i va estudiar com a monjo amb el mestre budista Ajahn Chah, així com amb Mahasi Sayadaw de Birmània. En tornar als Estats Units, Jack va cofundar la societat de meditació Insight en Barre, Massachusetts, amb els seus companys professors de meditació Sharon Salzberg i Joseph Goldstein i el Spirit Rock Center a Woodacre, Califòrnia.

Al llarg dels anys, Jack ha ensenyat en centres i universitats de tot el món, ha dirigit reunions internacionals de mestres budistes i ha treballat amb molts dels grans mestres del nostre temps. Té un doctorat en Psicologia Clínica i és pare, espòs i activista. Els seus llibres s’han traduït a 20 idiomes i se n’ha venut més d’un milió de còpies.

Joseph Goldstein, nascut el 20 de maig de 1944, és un dels primers professors de vipassana nord-americans, cofundador de l’Insight Meditation Society (IMS) amb Jack Kornfield i Sharon Salzberg, autor contemporani de nombrosos llibres populars sobre budisme, professor guia resident a IMS i líder de recessos a tot el món sobre meditació de comprensió, l’anomenada meditació vipassana i bondat amorosa anomenada també metta.

Sharon Salzberg és pionera en el camp de la meditació, professora de renom a nivell internacional i autora reconeguda amb obres en les llistes de llibres més venuts de The New York Times. Ha tingut un paper crucial a l’hora de portar la meditació i l’atenció plena a Occident des de 1974, quan va començar a ensenyar.

Salzberg és la cofundadora del primer centre de meditació occidental als EUA: The Insight Meditation Society, a Massachussets, així com de l’escola Center for Buddhist Studies (BCBS). És autora de 10 llibres, inclòs el bestseller de New York Times Real Happiness (‘Felicitat autèntica’), la seva obra fonamental Lovingkindness (‘Amor bondadós’) i Real Love: The Art of Mindful Connection (‘Amor veritable’).

Reconeguda pel seu estil d’ensenyament realista, Sharon Salzberg ofereix un enfocament secular i modern dels ensenyaments budistes, i els fa fàcilment accessibles. És columnista habitual d’On Being, col·laboradora amb Huffington Post i presentadora del seu propi podcast, The Metta Hour, amb més de 70 episodis.

Tots tres tenen una extensa i reconeguda bibliografia, molta de la qual traduïda al castellà. Podem citar alguna de les seves obres fonamentals que us poden conduir a l’estudi d’aquests autors-mestres:
Sharon Salzberg:
• La felicitat autèntica en el treball
• La felicitat autèntica
• Amor incondicional

Joseph Goldstein:
• Mindfulness
• La meditació vipassana
• Vipassana

Jack Kornfield
• Meditació per a principiants
• Després de l’èxtasi, la bugada
• Camí amb cor
• El millor moment és ara

En els propers articles portaré algun dels seus continguts més rellevants d’aquests autors i grans mestres de la meditació que l’apropen a la cultura occidental.

Per concloure aquest article de divulgació de les fonts d’estudi, incloc la resposta a la pregunta que formula Jack Kornfield: Com podem treballar amb la ment que ens explica històries?
Jack, diu, hem d’entendre l’experiència directa de la vida. D’aquesta manera, podem usar els pensaments sense quedar-nos-hi atrapats.

El primer pas per treballar amb la ment que explica històries és advertir el flux inesgotable de pensaments i comentaris que seguin a la nostra experiència. En prestar-hi atenció ens veiem interromputs per un torrent d’idees, records, plans. Hem d’entendre el poder de les històries que expliquem i diferenciar-les de l’experiència directa de la vida.
“Els pensaments són un bon servent, però un mal mestre.”

  • Compartir