Paraules com Twitch, streamer, caster o unboxing poden sonar a xinès per bona part de la població, però cal començar-les a tenir en compte. El consum de continguts digitals canvia dia rere dia però ja fa un temps que hi ha una tendència clara. El final de la televisió lineal en futures generacions és cada cop més a prop. El consum a la carta en plataformes és molt gran i un dels grans exponents és Twitch, una plataforma propietat d’Amazon preparada en un principi per retransmetre videojocs però que s’ha reconvertit en una espècie de YouTube amb contingut en directe a mans de veritables influencers que juguen, miren vídeos comentant-los o senzillament parlen amb la gent. Auronplay o el Rubius són noms que ja fa anys que tenen molts seguidors a YouTube. Tots dos es van passar a Twitch on fan directes de quatre o cinc hores cada dia i són seguits per milers de persones que busquen interactuar-hi en un xat que mai para quiet.
L’autèntic fenomen d’aquest 2020 a Twitch però també en general és un basc. Ibai Llanos és de Bilbao, té 25 anys i milers (per no dir milions) de seguidors a les xarxes socials. El 2014 comentava partides amb el seu amic de tota la vida Ander Cortés. Ho feien per pura diversió però afegint molts comentaris divertits i molta fantasia a les retransmissions. Això va fer que aquell mateix any passés un càsting amb la LVP (Lliga de Videojocs Professional) per començar a castejar, un nou verb sorgit d’aquesta indústria que defineix els narradors de partides de videojocs. Va començar amb el League of Legends, un videojoc que té milions de jugadors arreu del món. Amb la LVP va anar evolucionant i va començar a fer-se famós en el món dels videojocs comentant partides per internet però també en esdeveniments en directe. El 2016 ja es va traslladar a Barcelona per dedicar-se per complet a fer de caster. El salt definitiu per Llanos, però, va arribar aquest 2020 quan al mes de febrer es va anunciar el seu fitxatge per G2 Esports, un club d’esports electrònics (els e-sports) amb seu a Berlín i fundada per Carlos Rodríguez, més conegut com a Ocelote, un exjugador de League of Legends.
Llanos hi arribava com a cap de cartell però ho feia acompanyat dels seus amics Ander Cortés, Antonio Pino Reven i Ernesto Folch BarbeQ i no per jugar a cap videojoc sinó per crear continguts. Tots ells viuen des del febrer en una gran mansió a Sant Cugat amb l’objectiu de crear continguts. L’èxit és rotund i Ibai Llanos, amb el seu carisma i humilitat particulars, s’ha convertit en un dels personatges més influents d’internet d’aquest 2020. Els seus streams (les retransmissions en directe a Twitch) arriben ara ja a reunir prop de 200.000 persones alhora. Ja té més de 3 milions i mig de seguidors en aquesta xarxa i prop de 40.000 subscriptors (que paguen una quota mensual de 4,99 euros o fan servir la subscripció gratuïta inclosa a Amazon Prime). La subscripció permet molts cops accedir a sortejos de productes tecnològics com PlayStations 5 o mòbils, etc., que Llanos sorteja en els seus directes. Productes que molts cops les marques li cedeixen gratuïtament com a publicitat. Aparèixer a un stream d’Ibai és sinònim d’abast i de publicitat directa en un target molt clar: joves d’entre 15 i 35 anys, aficionats als videojocs i a la tecnologia i a les xarxes socials.
Per això no és gens estrany que els últims que s’hi han abocat hagin estat ni més ni menys que dues marques potentíssimes com Sony i Netflix amb el llançament de la PlayStation 5. Llanos feia dies que anunciava que dilluns passat faria un unboxing (un vídeo ensenyant el paquet, desfent-lo, connectant-lo i engegant el dispositiu per primer cop) de la nova consola. Al final, però, tot resultava ser un curtmetratge de terror psicològic. El primer curt fet en rigorós directe durant un streaming. En uns estudis de Badalona van replicar exactament l’habitació de Llanos i amb Netflix i Jaume Balagueró, director de la saga REC, al darrere. De fet van fer només el tràiler (que es pot veure al canal d’Ibai al YouTube i ja té tres milions de visites en tres dies) i es podrà veure sencer el 24 de novembre en exclusiva a Netflix. El fenomen d’Ibai no para de créixer.