Les escoles de Barcelona dibuixen la ciutat
Textos: Bet Isasi-Isasmendi Jordà
Dibuixos: Nens i nenes de 19 escoles de Barcelona
Editorial: Ajuntament de Barcelona
Lloc i any d’edició: Barcelona, 2023
Pàgines: 108
El servei de publicacions de l’Ajuntament de Barcelona té una interessant col·lecció de Carnets de voyage (quaderns de viatge) de la ciutat, on dibuixants de renom d’estils gràfics diversos ens proposen descobrir-hi els racons més singulars.
Un dels darrers quaderns publicats, però, és ben especial: els autors i les autores dels dibuixos són alumnes de cinquè i sisè de Primària de 19 escoles de Barcelona que participaren en un concurs de dibuix ràpid organitzat per l’Escola del Mar, d’Horta Guinardó, i l’Escola Baixeras, de Ciutat Vella, que volgueren celebrar la coincidència del seu centenari amb un gran esdeveniment i comptaren amb la complicitat del Consorci d’Educació de Barcelona.
La dinàmica del concurs la proposà l’Escola del Mar, que ja té la tradició d’organitzar-ne un cada any implicant-hi tots els cicles d’Infantil i Primària. L’equip docent procura que l’art estigui ben present en tot el que fan, manté viva l’essència de la pedagogia de Pere Vergés (Barcelona, 1896-1970), que fou director del centre durant dècades.
En aquesta ocasió, de març a juny de 2022, més de cinc-cents nens i nenes equipats amb una carpeta, un paper d’aquarel·la gruixut i un retolador negre permanent sortiren a voltar pels carrers per capturar edificis significatius, parcs, places, escultures, monuments, fonts, portals i tota mena de detalls que no escaparen a la seva mirada atenta i minuciosa. Un cop retornats a l’aula, acabaren el seu dibuix amb un toc d’anilines de colors.
Per a la publicació, un jurat format per professionals de l’art, l’educació i l’edició seleccionà 100 dibuixos, els que millor plasmaven els 10 districtes barcelonins, i s’encarregà a l’escriptora Bet Isasi-Isasmendi Jordà la redacció d’uns petits textos per acompanyar-los que són com una veu que fa de guia, pàgina a pàgina.
El resultat és un quadern entranyable que ens redescobreix la ciutat a través dels ulls dels infants i ens fa adonar del potencial que té el dibuix d’observació en l’aprenentatge: per dur a terme l’activitat, els nens i nenes van haver d’aturar-se a interpretar el que veien, escollir un punt de vista, i, un cop realitzada la primera línia, anar establint una interrelació entre els elements representats en un espai pla i delimitat com és un full en blanc.
Dibuixar genera coneixement i estructura el pensament, no és poca cosa!