• Compartir

Com reconèixer una botiga en línia falsa

Tecnonews
22 de desembre de 2018

El Black Friday i el Cyber Monday s’han convertit, des de fa uns anys, en el tret de sortida de l’època alta de compres en el comerç electrònic. El Nadal és a tocar i les compres en línia continuaran estant a l’ordre del dia, però cal anar amb compte perquè no totes les botigues en línia són segures.

Trusted Shops, el segell de qualitat capdavantera per a botigues en línia, n’ha recreat una amb trampes perquè l’usuari es posi a prova i aprengui a reconèixer una botiga falsa. Sota el nom: “Botiga o frau”, la web està disponible des del 6 de desembre i funcionarà fins al 4 de gener. Durant aquest temps, tots els usuaris que ho desitgin podran completar el joc en aquesta adreça web: <https://tienda-o-fraude.es/>. Entre tots els que sàpiguen fugir de les trampes i responguin de forma satisfactòria a totes les preguntes se sortejaran vals regal per valor de 300 euros per comprar a les botigues certificades per Trusted Shops: Oteros, Lékué i Fujifilm.

Aquesta campanya ja està activa a Alemanya, on hi han participat milers de consumidors que ja han pogut posar-se a prova i aclarir alguns dubtes que se’ls han presentat.

Quins criteris han de fer sospitar el consumidor que està davant una botiga falsa?

1. Només admet el pagament per avançat. És probable que, encara que a l’inici de la web s’anunciï que s’accepten tots els mètodes de pagament habituals, a l’hora de pagar només s’admeti fer-ho per avançat o mitjançant una transferència immediata. En aquest cas, desconfia’n.

2. L’únic número de telèfon que ofereix és un de tarificació especial. És imprescindible que la botiga en línia no només ofereixi una forma de contacte sinó que doni diverses opcions perquè els clients puguin preguntar dubtes o comentar el que necessitin directament amb el venedor. Si només ofereixen un telèfon de tarificació especial, desconfia’n.

3. No mostra l’avís legal, la política de privadesa i les condicions de contracte. Totes les botigues han d’incloure un avís legal on figuri el nom de la persona responsable, l’adreça i el contacte. Així mateix, el dret de desistiment ha de ser sempre vàlid i com a mínim de 14 dies. Si no és així, n’has de desconfiar.
4. Encara que mostra el segell de qualitat, no pots clicar en ell, és només una foto. Si quan intentes clicar en el segell de qualitat no s’obre el certificat corresponent, no és autèntic i l’establiment no està certificat. Pots fer una doble comprovació i consultar a la web de Trusted Shops el llistat de clients. Si té el segell de Trusted Shops però no pots punxar en ell ni apareix a la web, desconfia’n.

5. La pàgina web té faltes d’ortografia. Existeixen botigues en línia falses molt ben fetes que realment fan dubtar els consumidors, però n’hi ha unes altres que tenen nombroses faltes d’ortografia. Si l’aparença de la botiga et fa mala sensació, desconfia’n.

6. El preu del producte és realment baix comparat amb la resta de les botigues. Sol passar quan un producte està de moda i el seu preu és alt igual que la demanda que, mentre en totes les botigues oficials està esgotat, apareix en una botiga sospitosa que n’ofereix molts i molt barats. En aquest cas, desconfia’n.

“La idea de recrear la botiga amb obstacles va sorgir per ajudar els consumidors i per tal que comprin amb els ulls ben oberts, especialment quan és època de compres com Nadal”, afirma Jordi Vives, country manager de Trusted Shops. “Els defraudadors ho saben i aprofiten el moment per intentar que siguin més els consumidors que caiguin a les seves xarxes”, conclou Vives.

  • Compartir