Caldes celebrarà aquest cap de setmana la dotzena edició del Mercat de l’Olla. Es farà dissabte i diumenge als carrers i places del centre, que es tornaran a omplir d’activitats i tindran com a element central l’olla més gran de Catalunya. Aquesta cita lúdica i gastronòmica vol posar en valor la cuina feta amb aigua termal i els productes de proximitat.
S’hi preveu cuinar fins a 350 quilos de llegums amb aigua termal, que es repartiran en 6.000 racions. En total es repartiran 250 quilos de cigrons acompanyats amb botifarra de perol, rostillons i oli d’oliva, i 100 quilos de llenties cuites.
El mercat tindrà una setantena de parades d’alimentació, artesania i brocanteria, i una dotzena d’activitats familiars com ara tallers, tastos de llegums i espectacles culturals. Paral·lelament, una desena de restaurants de Caldes oferiran plats fets per a l’ocasió amb l’aigua termal com a ingredient estrella, dins de la iniciativa “Se’ns en va l’olla”.
D’altra banda, aquesta setmana, l’Ajuntament ha donat a conèixer els resultats de l’estudi d’impacte econòmic de la darrera edició del Mercat de Nadal de Caldes, que es va fer el desembre passat i que va deixar més d’un milió d’euros al municipi.
Aquesta és la principal dada que s’extreu de l’estudi, que el consistori va encarregar a l’empresa barcelonina MDK, i que es va presentar aquest dijous.
Un total de 252 persones van participar en l’estudi, entre visitants i comerciants. La segona dada més rellevant és que 50.000 persones van visitar la vila termal durant els tres dies que va durar la cita nadalenca.
Quant a la despesa dels visitants, es van gastar 63 euros de mitjana, incloent les compres al mateix mercat, als comerços locals, i també als restaurants i establiments hotelers, que van fregar el ple durant aquelles dates.
El Mercat de Nadal de Caldes ha anat creixent durant els darrers anys fins a esdevenir una cita de referència arreu de Catalunya, com també ho són la Fira de l’Avet d’Espinelves (Osona) o la Fira de Santa Llúcia de Barcelona. Així ho indica la procedència dels visitants, ja que la meitat de les persones que van assistir-hi eren de poblacions situades a més de 30 quilòmetres de Caldes.
En aquest sentit, cal destacar que un 22% dels visitants venien de la ciutat de Barcelona. Una altra dada que posa de relleu la importància d’aquesta activitat com a pol d’atracció turístic és que el 15% dels visitants, unes 7.500 persones, van visitar el municipi per primer cop durant el seu decurs.
El fet que el Mercat de Nadal tingui com a escenaris la plaça de la Font del Lleó i diversos carrers del centre històric de Caldes fomenta que els visitants consumeixin també als establiments de la zona.
Segons l’estudi, el comerç local va incrementar un 22% les seves vendes, ja que 7 de cada 10 visitants van fer despesa en aquests locals durant els dies de mercat, fent una despesa mitjana de 29 euros. No és casualitat, doncs, que el 81% dels comerciants enquestats consideressin positiva o molt positiva aquesta activitat. Aquesta dada, però, contrasta amb el grau de participació dels comerços físics al mercat, ja que el 71% dels establiments calderins no han participat en cap de les 37 edicions fetes fins ara.
A banda de conèixer les dades econòmiques del mercat, l’estudi d’impacte econòmic i turístic també ha posat nota a diversos aspectes logístics i organitzatius. Un dels principals problemes detectats és l’aparcament, ja que el volum de visitants es concentra en unes poques hores, i se suma a la presència de veïns de Caldes al mateix mercat.
Aquesta acumulació de públic dificulta poder aparcar a prop del centre. Tot plegat ha fet que l’aparcament sigui el punt que rep una pitjor valoració a l’estudi, amb una nota de 4,8 segons els comerciants, un 5,8 segons els veïns, i un 6,7 segons els visitants. El consistori estudiarà possibles solucions.