• Compartir

‘Basada en hechos reales’, de Roman Polanski

Joan Salvany
15 de juny de 2018

Gran Polanski, dominador d’inquietants girs de guió, sempre resolts amb elegància i sense enganys ni subterfugis que els mateixos protagonistes solucionen. Thriller sobre literatura i literats, sobre una novel·lista d’èxits, filla d’una mare també escriptora que en un flash-back oníric llença el portàtil per la finestra amb la particularitat que trencant-la penetra violentament en una altra finestra llunyana.
Ritme, banda sonora de Desplat, elegància superior per a les actrius i enquadraments d’un mestre del cine clàssic. Com en un malson, Roman Polanski ens porta al terreny de Repulsió amb un parell de decorats intimistes i un desig sexual a flor de pell. Derivant cap al final a La muerte y la doncella, el segell Polanski aflora amb la seva ambigüitat, crueltat i personalitat que aconsegueix que tots els seus escriptors adaptats, des de Shakespeare fins a Reza, se sotmetin a la seva idiosincràsia. En aquesta ocasió, l’autobiografia aparent de Delphine de Vigan.

Després d’aconseguir l’èxit amb la seva última novel·la, on explicava aspectes molt personals de la seva vida, Delphine és una escriptora buida emocionalment i creativament, paralitzada davant la idea d’asseure’s a iniciar un nou llibre. Aleshores coneix una jove encantadora i intel·ligent, que sembla comprendre-la perfectament i de seguida es converteix en el seu confident. De mica en mica, Elle, les intencions de la qual són un misteri, començarà a agafar les regnes tant de la nova obra de Delphine com de la seva vida.

Roman Polanski torna després de quatre anys de silenci amb una novel·la homònima en la qual l’escriptora Delphine de Vigan narrava, en forma de relat de suspens, el bloqueig creatiu que va patir després de la seva novel·la més personal i exitosa. D’aquesta manera, el sempre polèmic cineasta elabora un joc d’ambivalències, on una elegant i senzilla posada en escena, l’entorn i el treball dels intèrprets, és el que delimita la prima línia que separa la realitat de la ficció. Eva Green (El hogar de Miss Peregrine para niños peculiares) i Emmanuelle Seigner (Reparar als vius), esposa del realitzador des de fa gairebé 30 anys, protagonitzen aquest intens enfrontament entre dues dones (el primer en la dilatada filmografia de Polanski) que comença amb forma de comèdia negra i acaba desencadenant en un thriller psicològic de manipulació, dominació i reclusió que va directe al gra. Completen el repartiment rostres coneguts del cine gal com Vicent Perez (Lo que el día debe a la noche) i Dominique Pinon.

  • Compartir