• Compartir

Amb la pantalla enganxada als ulls

Arnau Jaumira
13 de desembre de 2019

Per un moment penseu: què és el primer que fas quan et despertes? I abans d’anar a dormir? Si la resposta a les dues preguntes és mirar una pantalla, tenim un problema. Durant el dia realitzem el moviment desenes (potser centenars) de cops: treure el mòbil de la butxaca i mirar les notificacions. És un gest mecànic que tenim molt interioritzat. Ningú és conscient que cada cop està mirant una pantalla. Un estudi de Sondea per l’empresa Multiópticas hi posa nom: Screen Pollution. Un nou concepte que defineix aquesta contaminació per pantalles.
Les xifres de l’estudi són clares. L’augment de la tecnologia ha fet que la mitjana de temps en què es mira una pantalla sigui d’11 hores al dia. És a dir, 11 de les 24 hores del dia, mirant una pantalla il·luminada, ja sigui de mòbil, ordinador, tauleta, consoles de videojocs o simplement la televisió. Un augment d’un 130% en els darrers sis anys. L’estudi ho extrapola a un any. És com si estiguéssim 167 dies davant d’una pantalla. L’estudi explica altres dades rellevants: 7 de cada 10 persones miren el mòbil abans d’anar a dormir i 2 de cada 3 persones se l’enduen quan van al lavabo.

A banda d’una possible addició, el gran problema de tot això és a la vista, que n’és la gran perjudicada. Picor d’ulls, vermellor, visió borrosa, ulls secs i problemes per dormir. Són símptomes massa habituals en la societat actual que evidencien un problema de vista cansada, cada cop més freqüent.

En nens menors de 10 anys la miopia està augmentant de forma alarmant. I és que l’augment del consum de pantalles comporta molts cops una disminució del temps que es juga a l’aire lliure. La llum solar té un efecte contra la miopia sobretot en els nens, però si no hi ha almenys una exposició diària d’unes 15 hores a la llum natural no serveix.

L’estudi deixa clar que la gent és conscient del problema però no fa res per solucionar-ho. El 94% de les persones entrevistades reconeixen que el temps que passem davant d’una pantalla és preocupant. La concentració també se’n ressent molt severament. La capacitat de concentrar-se amb un mòbil a prop, i fent-ne cas, baixa de forma considerable.

Un invent en vies de desenvolupament per pal·liar els efectes de l’Screen Pollution es diu Rio. Són una espècie d’ulleres, amb un aspecte molt semblant a les de realitat virtual. El que fan és fer un massatge sobre la zona ocular i d’aquesta manera ajudar-nos a relaxar. És fruit d’un projecte de crowfunding a Kickstarter de l’empresa Aurai, de Taiwan. L’aparell millora la hidratació de l’ull augmentant la humitat al voltants dels ulls. A través d’un circuit d’aigua i la seva circulació amb el suport d’una petita vibració, fa un massatge sobre els músculs del voltant de l’ull que afavoreix la circulació de sang i redueix el cansament. La sensació tèbia de l’aigua provoca confort i alhora ajuda a lubricar millor els ulls i produir més llàgrimes. Rio és un aparell portàtil, que es carrega per USB i que permet fer-se un massatge als ulls en qualsevol moment del dia. Està previst que es comercialitzi a principis de l’any 2020. De moment es pot participar al crowfunding, on costa 90 euros. Si realment funciona, no sembla un preu desorbitat.

  • Compartir