Taüll. Liturgia y visión en los Ábsides románicos catalanes
Autora: Victoria Cirlot
Il·lustracions: pintures romàniques que es troben al MNAC
Editorial: Sd edicions
Lloc i any d’edició: Barcelona, 2023
Pàgines: 106
Durant aquest any 2024 s’estan duent a terme actes de commemoració dels 900 anys de la consagració, el 10 de desembre de 1123, de les emblemàtiques esglésies romàniques de Sant Climent de Taüll, la més icònica, i Santa Maria de Taüll, aquesta al centre mateix d’aquesta població de la Vall de Boí: una vall amb una riquesa paisatgística i monumental que la fa única. Com única és la col·lecció d’art romànic, procedent d’aquesta espectacular vall pirinenca, que hi ha al Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Arrencades en els anys vint del segle passat amb la intenció de preservar-les en un museu, era el criteri de l’època, és al MNAC on es poden contemplar les pintures originals de Sant Climent i de Santa Maria de Taüll, si bé també es poden admirar les seves còpies a les mateixes esglésies, i concretament a Sant Climent de Taüll, en un mapping que proporciona una immersió en l’efecte que devien fer en els fidels de l’any 1123. Això no obstant, “tot aquell món ja no existeix”, escriu la professora Victoria Cirlot al seu assaig Taüll. Liturgia y visión en los ábsides románicos catalanes (Sd edicions). I afegeix que “hem d’acceptar que en l’actualitat veiem aquestes obres aïllades en els museus, com si fossin obres modernes”.
L’objecte principal del llibre Taüll és recordar i mostrar el sentit espiritual, el motiu pel qual van ser concebudes aquestes pintures que imanten la mirada. Les imatges (que figuren al llibre per il·lustrar-ho) hi són per a la contemplació. És en la contemplació que es dona la visió: un fenomen propi de la intensitat de la vida interior, espiritual, que propicia veure més enllà dels grafismes que representen, per exemple, la Maiestas Domini a l’absis central de Sant Climent de Taüll. Podem dir que “el Senyor està assegut no en el seu tron habitual sinó en un segment de la circumferència, envoltat per la màndorla”, com descriu Victoria Cirlot, si bé és ella mateixa qui adverteix al lector que aquesta imatge és per ser contemplada: és a dir, per ser viscuda en el seu misteri, si bé perquè això es doni cal situar-se en aquest estadi contemplatiu, no discursiu.
Vet aquí el repte, que és de natura teològica, religiosa, espiritual, no artística per molt que la figura, en efecte, és d’una gran subtilitat i bellesa gràcies a la traça del Mestre de Taüll.