• Compartir

La xarxa enverinada

Joan Millaret Valls
26 de maig de 2022

El francès Laurent Cantet reflexiona sobre l’odi a les xarxes i els límits de la llibertat d’expressió a partir d’un cas real al trepidant i enèrgic film Arthur Rambo. Aquest film, que va competir al passat Festival de Cinema de Sant Sebastià, aborda la polèmica causada pels missatges d’odi expressats a través de Twitter i l’impacte que van tenir en la vida del jove escriptor magrebí Mehdi Meklat. Meklat va fer servir el seu avatar, que responia a l’àlies Arthur Rambo, per escopir homofòbia i racisme de forma provocadora i gratuïta.

El director de films lligats sovint a la realitat, com els emblemàtics títols Recursos humanos (1999) o El empleo del tiempo (2001), recupera un dels seus protagonistes del film La classe (2008), Rabah Nait Oufella, per interpretar el protagonista d’Arthur Rambo, Karim D., un escriptor de moda que es troba en la cresta de l’onada i a qui, sobtadament, li comencen a rebotar a la cara els seus propis missatges d’odi quan es destapa que ell s’amaga rere el compte anònim “Arthur Rambo”.

El film s’apunta al motiu de l’ascens i caiguda d’un antiheroi en l’època del ressò mediàtic de les xarxes, una mica semblant al que li passava al protagonista d’Un héroe, de l’iranià Asghar Farhadi. Forjat en els marges de la societat, alimentat per l’odi social dels desposseïts dels barris perifèrics, la banlieue, just en el moment en què Karim D. coneix l’èxit popular, començarà el seu pitjor malson. Quan Karim D. es disposa a assaborir el seu triomf, la seva editorial començarà a dubtar i a cedir davant la pressió ambiental que s’ha generat a partir de la revelació de la seva identitat rere un alter ego que escopia tuits difamatoris i ofensius. Com un efecte bumerang, una onada de rebuig social es gira en contra seu. Cantet exposa els fets sense prendre massa partit, des de la distància, sense carregar les tintes, sense exculpar-lo de la seva reprovable conducta, ni apuntar-se al seu linxament. Cantet, mesurat, equilibrat, dona pas sempre al debat, obrint el tema a totes les aproximacions possibles. Una nova i rica proposta d’un cineasta compromès amb el seu temps.

  • Compartir